Ofte stilte spørsmål om boligleie

 

+ Hva betyr "som den er"?

At boligen leies ut "som den er" betyr at den kun har en mangel dersom den er i vesentlig dårligere stand enn hva leietaker hadde grunn til å regne med basert på leiens størrelse og øvrige forhold. Dette følger av husleieloven § 2-5.

+ Har dere bindingstid?

Ja. Oppsigelse får først virkning tolv måneder etter leieforholdets start. Det er noen unntak som da vil komme frem i leiekontrakten.

+ Er strøm inkludert i husleien?

Det kommer frem i leiekontrakten. Hvis strøm ikke er inkludert må leietaker tegne strømavtale selv. Leietakere må tegne egne abonnement for strøm og internett.

Våre bygårder har som oftest internett med basishastighet (5 Mbit eller lavere) som leietakere kan ta i bruk. Leietakere må om nødvendig selv sørge for å skaffe modem og annet utstyr, samt eventuelt kostnad for å øke hastigheten. Avtale om høyere internetthastighet gjøres direkte med leverandør.

+ Er internett inkludert i husleien?

Våre bygårder har som oftest internett med basishastighet (5 Mbit eller lavere) som leietakere kan ta i bruk. Leietakere må om nødvendig selv sørge for å skaffe modem og annet utstyr, samt eventuelt kostnad for å øke hastigheten. Avtale om høyere internetthastighet gjøres direkte med leverandør.

+ Hva må jeg gjøre før overtagelse?

Før overtagelse må depositumskonto være opprettet i DnB, og hele depositumet betalt. Depositumet skal betales direkte til kontonummer som står på depositumsavtalen.

Leietaker må kontakte utleier for å avtale møtetidspunkt for overtagelsesdagen.

+ Hvordan avtaler jeg tid for overtakelse?

Før overrekkelse av nøkler må leietaker betale depositum og husleie. Leietaker må ta kontakt med utleier for å avtale tidspunkt for overtakelse.

Utleier møter leietaker utenfor bygården og går gjennom leiligheten med leietaker og svarer på eventuelle spørsmål rundt innflytt.

+ Hva gjør jeg hvis det er en mangel ved boligen?

Dersom du oppdager forhold som er vesentlig dårligere enn hva du hadde grunn til å forvente (se punktet over om “som den er”) må du “innen rimelig tid” si i fra til oss. Dette følger av husleieloven § 2-8.

+ Hva skjer hvis jeg ikke betaler husleien i tide?

Leien skal betales forskuddsvis innen den 1. i hver måned. Ved forsinket betaling påløper rente etter forsinkelsesloven fra forfall til betaling skjer. Utkastelse vil bli begjært dersom vi ikke har mottatt betaling innen 14 dager etter purring. Husk derfor alltid å betale i tide.

Dersom du har problemer med å betale husleien, ta kontakt med DebitNord, Husbanken eller NAV, eller søk hjelp hos familie og venner. Det er mye dyrere å la være å betale enn å låne penger et annet sted.

Leiekontrakten har bestemmelser om bindingstid. Det betyr at du i utgangspunktet forplikter deg til å betale husleie i hele bindingstiden. Også om du må flytte på grunn av manglende husleiebetaling, annet mislighold eller velger å forlate leiligheten på eget initiativ. Betalingsplikten opphører idet utleier får leid ut boligen på ny, til samme eller høyere pris.Du må også betale de omkostninger som utkastelse, søksmål, rydding og rengjøring av boligen medfører, samt utleiers kostnader for å leie ut på nytt.

OBS: krav stilles i henhold til kontrakt selv om leietaker har forlatt leiligheten.

+ Indeksjustering av husleien

Husleien indeksjusteres i takt med endringen i Konsumprisindeksen. Indeksjustering kan kun skje én gang pr. år og med én måneds skriftlig varsel. Dette følger av husleieloven § 4-2. Slikt varsel er gitt i leiekontrakten.

+ Er fremleie tillatt?

Fremleie er ikke tillatt uten utleiers skriftlige samtykke, med mindre annet er avtalt eller følger av husleieloven. Samtykke til, og eventuelle vilkår for avtalt fremleie/husstandsfellesskap, skal påføres leiekontrakten. Selv om utleier godkjenner fremleie vil det fremdeles være den opprinnelige leietakeren som står ansvarlig for at bestemmelsen i leiekontrakten oppfylles, dette gjelder blant annet å være ansvarlig for at utleieren mottar husleie.

Les mer om fremleie her (ekstern lenke): https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/regler-om-fremleie

+ Hva er en tidsbestemt leieavtale?

En tidsbestemt leieavtale er en avtale hvor utløpet av leieforholdet er forhåndsbestemt. Hovedregelen er at en tidsbestemt leieavtale ikke kan være kortere enn tre år. I leietiden er det gjensidig adgang til oppsigelse med tre måneders oppsigelsestid. Dette følger av husleieloven § 9-2 og §§ 9-4 til 9-6.

+ Når får jeg faktura og når er betalingsfristen?

Leietakere får tilsendt e-faktura eller faktura på Vipps 14 dager før forfall. Husleien forfaller alltid forskuddsvis den 1. hver måned. Husk å benytte riktig kontonummer og KID. Denne informasjonen står i fakturaen.

+ Depositum

Vi godkjenner kun depositum som sikkerhet for leieforholdet. Depositumets størrelse tilsvarer tre måneders husleie. Depositumskontoen skal være i DNB. Leietakere som ikke er kunder i DNB må legitimere seg med BankID.

+ Hvordan sier jeg opp leieforholdet?

Våre leiekontrakter har bindingstid og oppsigelsestid. Sjekk leiekontrakten din for å se hva som gjelder for ditt leieforhold. Om du har bodd i leiligheten lenger enn din bindingstid, kan du sende en skriftlig oppsigelse til oss. Oppsigelsestiden er 3 måneder, og gjelder fra siste dato i den måneden varselet gis.

Oppsigelsen må leveres skriftlig eller på e-post, må inneholde ditt navn, adresse, leilighetsnummer og din kontaktinformasjon.

Når vi har mottatt din oppsigelse, søker vi umiddelbart etter ny leietaker. Under oppsigelsestiden må du derfor holde leiligheten ren, ryddig og tilgjengelig for visninger. Dersom vi ønsker å gjennomføre en visning med en potensiell ny leietaker, vil vi uansett ta kontakt på forhånd og avtale tid for dette, enten med deg tilstede, eller at vi får tillatelse til å låse oss inn.

Finner vi ny leietaker som ønsker å flytte inn før oppsigelsestiden har utløpt, og du ønsker å flytte ut så fort som mulig, slipper du å betale husleie for denne perioden.

+ Hvordan skal jeg vaske leiligheten ved utflyting?

-Tøm boligen - det skal ikke ligge igjen noe som ikke er fastskrudd eller avtalt i forkant med ny leietaker.

-Alt av flater vaskes - horisontale og vertikale flater - tak, gulv og vegger. Veggene tørrmoppes, det samme med taket.

-Tepper støvsuges.

-Alle vinduer vaskes og pusses, innvendig og utvendig.

-Tørk over alt av karmer, lister, dører, stikkontakter og dørhåndtak i hele boligen.

-Peis og ovner tømmes og kostes.

-Kjeller, boder og loft tømmes og kostes eller støvsuges, alt ettersom hvordan rommene er. En grovkjeller må ikke støvsuges, men husk tørrmopping av veggene.

Utearealer og garasje ryddes og kostes.

BADET:

-Vask alt av fliser grundig.

-Rens alle sluk.

-Vask hele dusjkabinettet eller dusjhjørnet - inkludert armatur. Det samme gjelder eventuelt badekaret.

-Alle skap skal vaskes innvendig og utvendig.

-Vask servant og toalett.

KJØKKEN:

-Alle skap vaskes grundig innvendig og utvendig. Sørg for at alle matrester er borte.

-Vask sprutvegg og kjøkkenvifte så godt du kan.

-Alle hvitevarer rengjøres, vær spesielt nøye med stekeovn og oppvaskmaskin.

-Dra frem og vask bak alle hvitevarer som ikke er integrert.

-Kjøkkenbenker, kummer og blandebatteri vaskes.

-Rengjør lufteventiler.

https://www.plusstid.no/hus-og-hjem/vasketips/flyttevask-sjekkliste

+ Hvordan tilbakeleveres leiligheten?

Vi tar kontakt med deg for å avtale tilbakelevering av leiligheten. Normalt skjer dette samme dag som leieforholdet opphører. Leiligheten må da være tom for personlige gjenstander og rengjort, og skal se ut på samme måte som når du flyttet inn. Informasjon om dette er gitt i leiekontrakten.

Fordi det er viktig for begge parter at leiligheten tilbakeleveres i kontraktsmessig stand, tar vi kontakt med deg i god tid før utflytt for gjennomgang av leiligheten. Slik vil vi kunne påpeke våre forventninger ved tilbakelevering, og du vil få rikelig tid til å få eventuelle anmerkninger utført.

Ved tilbakelevering gjennomfører vi i fellesskap samme inspeksjon som ved overlevering, blir enige om leilighetens tilstand og sluttoppgjøret. Du leverer tilbake alle nøkler. Gå gjennom sjekklisten du signerte da du flyttet inn på forhånd, for å kontrollere at leiligheten er i god stand.

Dersom vi ikke blir enige om sluttoppgjøret, overføres saken til Husleietvistutvalget (HTU). HTU tilbyr rask behandling av husleietvister mellom leieforholdets parter (utleier og leietaker). En husleietvist kan omhandle uenighet om depositum, skyldig leie, erstatning for skader og mangler, oppsigelse, mangler ved leiligheten eller partenes rettigheter og plikter forøvrig. Se www.htu.no for mer informasjon.

Dersom Leiekontrakten er signert av flere leietakere, er alle leietakere ansvarlige for de samme forpliktelser, og krav kan stilles til alle leietakere. Ansvarsfordelingen mellom leietakere er en sak mellom leietakerne.

+ Når får jeg tilbake depositum?

Depositum utbetales når leieforholdet er avsluttet hvis utleier ikke har krav mot leietaker. En forutsetning for tilbakebetaling av depositum er at boligen blir levert tilbake uten skader eller mangler. Leietaker kan ikke ha utestående fakturaer når depositumskontoen skal avsluttes. Tilbakebetaling av depositum kan ta opp til 3 uker etter endt leieforhold.